---Pozvánka na výstavu JEDINÁ HMOTA - Mineralogický pohled na záznam každodenních vjemů z časového hlediska délky trvání Země
---Invitation to my exhibition THE SOLE MATTER - Mineralogical view on the record of everyday perceptions concerning the lenght of existence of the Earth
FB event: https://www.facebook.com/events/1490866031139227/
http://www.arte3ko.cz/lab/
Metafora „jediné hmoty“
Geologie výzkumné praxe a tvorby Šárky Koudelové
Výtvarné práce Šárky Koudelové vykazují rysy badatelského zájmu, které
si žádají přesnost a dodržování metody. Jsou, vedle experimentu s
formou, praktikující sebekázní, na jejímž podkladě se, doslova
geneticky, odvíjí rozkrývání pojednávaného předmětu a z něho se rodícího
tématu. Téma je autorkou nahlíženo „ve vztahu“, jehož vývoj vždy
souvisí s postupným zkoumáním věci (proměny toho, co a jak vidím).
Věc se procesem poznání ve své existenci „prohlubuje“, ale i
„proměňuje“. Mění své měřítko, svou dimenzi, svou pravdivost i svou
poznatelnost. Věc je vyjmuta z lhostejnosti okolí a postavena do centra
pozornosti. Ztrácí své staré obrysy, aby získala nové, a po nich další a
další v řadě. V jazyce, který toto dílo reflektuje, lze hovořit o pojmu
„rozpravy“, ve smyslu „rozkladu“ (v oblasti vědy bychom použily slovo
„analýza“). Rozprava probíhá v širokém záběru od vnějšího podrobného
popisu předmětu se všemi jeho vnějšími mimikry, přes výzkum vnitřní
konstituce věci (princip vnitřního ústrojí, např. krystalizace) až k
měřítkovým posunům, které opět souvisí s výzkumnými postupy.
Zkoumám-li nějaký předmět, pak mi dobře poslouží jeho zvětšení (detail).
Princip zvětšeniny odhaluje zraku dosud skrytá tajemství fixovaného
pohybu, který stojí za modelací předmětu. Hovoří však i cosi o samotném
pozorovateli (o jeho zvědavosti), jehož pohled klouže po povrchu věci,
nebo se noří do jiné, nevšední dimenze platnosti předmětu.
Každý
pozorovatel navazuje proměnlivý vztah s pozorovaným, už proto, že sdílí
společný čas. Oba se v tomto čase proměňují. Výsledkem nemůže být
absolutní poznání věci nebo absolutní sebepoznání pozorovatele, neboť
cesta do hlubiny poznání nemá určitelný rozměr a tedy ani dosažitelný
cíl. Výsledek je vždy pouze dílčí. Ale lze z této „cesty“ vytěžit
poznání jiného druhu. To, které zpětně „rozkrývá“ trajektorii pohledu v
jeho fázích (syntéza zkušenosti). Tyto „racionalizované stopy
pozorování“ lze zvěcnit a jako „materiál“ aplikovat na výstavbu něčeho
nového či jiného, jinými slovy, jedná se o nalezení metody, jak „tvořit
na způsob toho, co vytvořilo kámen“ a o přeložení této metody do volné
tvorby a experimentálního zacházení s tvarem a tvarováním.
Byl-li prvotním objektem autorčina pozorování kámen jako do sebe
uzavřený a od svého okolí oddělený svébytný předmět-systém, je jeho
výsledkem osvobozená metoda „krystalizace“, která, aplikována, vše
syntetizuje, propojuje a propůjčuje nejnovějším obrazům Šárky Koudelové
autentický výraz geologických vrstev utvářejících se kolem dějových
epicenter. Struktura, či spíše textura obrazu vyjevuje skrze sebe samu
analogický proces paralelní k běhu, větvení a uzlování myšlenky.
Dynamický proces utváření myšlenky je tu geologickou skutečností. V této
metaforické skutečnosti se vše zdá být stvořeno z jedné jediné matérie
(hmoty), jejíž pouze nepatrnou část v objemu teoreticky předpokládaného
času potom prostupuje lidská paměť. Na tuto skutečnost poukazuje i
podtitul výstavy: "Mineralogický pohled na záznam každodenních vjemů z
časového hlediska délky trvání Země".
Petr Vaňous, leden 2014
Žádné komentáře:
Okomentovat