Šárka Koudelová, Štefan Papčo
Kostka Gallery, Meet Factory, Prague
6/11 - 28/11/14
Ještě stále s důvěrou saháte
po kurátorském textu k výstavě? Nesrozumitelnost současného umění je
předmětem článků na nejrůznějších úrovních, tématem přednášek a konferencí,
sborníků, odborných knih i nočních talkshow. Nebývá zdaleka pravidlem, aby text
k výstavě divákovi učinil viděné srozumitelným. Ale ať už jde ve vašem
případě o rituál, zvyk, zálibu v bizarnostech nebo zkrátka touhu po všech
dostupných informacích a proprietách, je zjevné, že tentokrát není třeba textem
dokreslovat obraz. Příčina nesrozumitelnosti umění dlí mimo jiné v tom, že
se toto, podobně jako jiné obory, vyvíjí (mění) rychleji, než stíhá
nezainteresovaná veřejnost sledovat, umělci svévolně překračují hranice
s jinými obory a výsledky stále vydávají za umění. Z této perspektivy
se výstava Přes hory nevidím kameny, přes kameny nevidím hory jeví jako skvělý galerijní tah. V Kostce
řečeno: sběratelka minerálů a horolezec! To jsou přeci lidé jako my,
s normálními zálibami
V lavinovém
závalu uměleckých póz a výtvarných konstruktů divácky toužíme po autenticitě.
Po příbězích. Svědectví. Fascinaci. Jsme fascinováni, je-li někdo fascinován
tak, že dokáže v závislosti na té fascinaci výrazně měnit svůj život. V honu
na autenticitu umění se vrací modernistická potřeba žít (své) umění. Propadnout
svému hobby. Je to tedy umělcův mimoumělecký zájem, který pro diváka zachraňuje
(potvrzuje) umění?
Od kolika kamenů začíná hora? mohli bychom parafrázovat
otázku Mariana Pally k tématu lesa, ale to bychom si naběhli, neboť hora
je docela přesně definována relativním vyvýšením nad okolní terén třemi až
šesti sty metry. Štefan Papčo (1983) i Šárka Koudelová (1987) tvoří inspirováni
hmotou kamene, jen s odlišným měřítkem. Jestliže Papčo doslova vyplní galerii
maketou horského štítu, který si metr za metrem svým tělem osahal, Koudelová
nás přinutí sklonit se k pečlivým tahům štětce, jimiž osahává pouze drobný
úlomek – možná stejně dlouho jako Papčo jeho celek. Výmluvným společným interpretem
se přitom stává už právě tento proces, autorský prožitek.
Štefan Papčo nás konfrontuje s tísní, nasazením i
adrenalinem, který sám zakouší na skutečných skalních stěnách. S ním
sledujeme osud na skále bivakujícího horolezce, sochy, kterou do nepřístupného
terénu autor dopraví na vlastních zádech, nebo obcházíme onu neobhlédnutelnou
maketu – instalační řešení nám omezuje výhled podobně jako při horolezeckém
výstupu, jsme tísněni fyzicky, ale utlačována je i naše potřeba obzírání,
uchopení věci tím, že ji zrakem pojmu, potřeba nadhledu... pro který se stoupá
na vrchol. Pro společnou výstavu v galerii Kostka si „přivlastnil“
horolezeckou stěnu, která se nařezána do nepravidelných kusů vrací monumentalitou
balvanovitého vršení k podobě své původní předlohy; je horou, ale je také
lavinou, nebo aspoň její potenciální hrozbou, zeskutečněním čehosi, co tréninková
plocha nenabízela. Instalace nestojí pouze jako přesvědčivá iluze masivu, ale v duchu
postmoderní mnohoznačnosti tematizuje také naši hru na hory. Vedle atavistické
úcty či romantické touhy i jejich umělé uspokojování prostřednictvím
horolezecké (sportovní) stěny. Fakt, že pro sochařskou iluzi hory byla jako
ready-made transformována už její dříve realizovaná iluze, akcentuje přes jinak
až banální přímost spodní ironickou, humornou linii, vytváří metaforu lidského
usilování, které jakkoli fyzicky vykoupené zůstává jednou mačkou v poloze
komiky a sebeklamu.
Šárka Koudelová nás svádí s povrchu dolů, detailním
mikroprůzkumem nás nechává nahlížet do struktury minerálu, odhaluje jeho růst,
barevné zrání, pohyb neživé (?) hmoty. Ten ji následně slouží jako matrice
jiných pohybů, krystalizace událostí, dějů, jevů. Tradičně pojímaná věčnost hor
je tu v kontrastu k prchavým pohnutkám a postřehům. V principu
zrcadlení získávají oba takto postavené póly také vlastnosti toho druhého –
horské štíty, v něž vyvřela a vykrystalizovala hornina, jsou nahodilé
prchavé výtvory okamžiků a měnících se nálad, a situace na tramvajové zastávce
viděná koutkem oka, nebo trapnost surrealistických děl jako aktuální téma
rozhovoru nabývají na monumentální věčnosti, stávají se pevnou součástí
struktury, která „nás všechny přežije“, nebo lépe, v jejímž rastru žijeme.
Statické se děje a děj je možno nahlížet jako pevnou strukturu. V této
jedinosti hmoty a významové vyprázdněnosti center jako by se ozývalo něco z východního
myšlení, jak jej přepisuje například Roland Barthes v Říši znaků: „Od horských svahů po zákoutí v nějaké čtvrti je tady
všechno bydlištěm (...) to místo má jako jedinou hranici svůj koberec živých
pocitů, zářivých znaků (květin, oken, listí, obrazů, knih); to už není velká
souvislá zeď určující prostor, je to přímo abstrakce částí pohledu (různých
„pohledů“), které mě lemují (...) zahrada je nerostná tapiserie nepatrných
těles (kamenů, stop hrábí v písku), veřejné místo je sled okamžitých
událostí (...).“
Výstava je utvářena ve filozofickém rámci doplňujících se
kontrastů. Uhrančivá monumentalita sochařského gesta s obsesivně
precizními detaily mnohaměsíčního malířského záznamu. Přímost tohoto spojení a
narativní řešení instalace, v níž je divák prostorem veden, překvapován,
v dobrém slova smyslu omezován a nucen stavět se do různých perspektiv,
nabízejí, nebojím se říci, diváckou atraktivitu i v případě, že se divák
nepromění ve čtenáře dalších pater speleologických a horolezeckých
dobrodružství.
/Petr Kovář, 2014/
/Petr Kovář, 2014/
Žádné komentáře:
Okomentovat